Maandag 9 januari Manatee dag

10 januari 2023 - Spring Hill, Florida, Verenigde Staten

Eindelijk is het maandag. Inge heeft al een jaar uitgekeken naar deze dag dus gingen wij vol goede moed vanmorgen met de auto naar Weeki Wachee waar we gingen zwemmen met Manatees en s' middags op dolfijnen spotting zouden gaan.

Om 1100 uur aangekomen, aangemeld en om 1130 gingen we naar de rivier waar de boten al voor ons klaar lagen. Kwartiertje varen en toen kwamen we al in Manatee territorium. We hadden onze wetsuits al aan en konden gelijk met onze snorkelspullen het water in.

WOW !!!!! wat een mooie dieren zijn dat zeg. Gemiddeld 500 tot 800 kilo en soms wel tot 3 a 4 meter lang. En niet agressief. Dat kunnen zij namelijk niet want hun hersenen maken geen stoffen aan die dat veroorzaken. Dus das wel fijn om te weten. En als ze aandacht willen komen ze gewoon naar je toe.

Inge had het zelfs dat er 2 naar haar toekwamen en, na geaaid te zijn door haar op hun buik, omrolden en nogmaals geaaid wilden worden. Echt AMAZING.

We gaan hier ook een filmpje van posten. Uiteraard met onderwaterbeelden van onze nieuwe GoPro camera.

Na 3 uur waren we terug in het haventje en gingen gelijk door naar het dolfijnen spotten. Op een iets snellere boot dan die morgen kregen we een privé tour van de eigenaresse omdat wij de enige 2 personen waren die dit geboekt hadden.

Na nog geen 500 meter gevaren te hebben (we waren op weg naar de Golf van Mexico) kregen we op de rivier al 4 dolfijnen in de smiezen die op voedseljacht waren. Samen met een paar pelikanen hebben zij ons 2 uur lang vermaakt met hun technieken om voedsel te scoren. 1 Dolfijn zwemt rondjes en jaagt de vissen omhoog. Zij springen dan uit het water omhoog waar de andere dolfijnen dan alleen maar hun bek hoeven open te doen. En de Pelikanen maakten daar dankbaar gebruik van door een gratis vorkje mee te prikken.

Ook hiervan zullen we een filmpje en foto's posten hier.

Om 1615 waren we terug in de haven na een zeer mooie en dankbare dag op het water. Inge haar droom compleet uitgekomen dus iedereen helemaal happy de peppie.

Voor alle duidelijkheid: Al deze dieren van vandaag leven gewoon in het wild. Geen afgezette gebieden waar zij verblijven en geen restricties voor hen. Zij leven daar echt in de vrije natuur.

Om 1730 terug in het hotel, omgekleed en daarna uit eten geweest bij Outback, ons favoriete restaurant in Amerika. Wederom veel te veel gegeten en calorieën voor de rest van de week in 1 avond tot ons genomen. Maar lekker dat het was :)

Morgen gaan we nog naar een soort van Animal shelter waar alleen maar dieren zijn die gered zijn of verzorgd worden. En daarna gaan we door naar onze volgende bestemming: Palatka.

Maar dat, liever kijkbuiskinderen, dat is weer een ander verhaal. Dus morgen weer inloggen voor het vervolg.

Laterssssssss

Inge en René