St Augustine 12-01-2023

13 januari 2023 - Palatka, Florida, Verenigde Staten

Vandaag wilden we naar St Augustine, de oudste nederzetting van Amerika. Een pittoresk stadje waar toevallig ook een lichtjesfestival is en waar we dus niet te vroeg wilden aankomen. Dus zijn we eerst naar Ocala National forest gereden om daar een trail te lopen. Het was een leuke rit en bij Alexander Springs zouden we gaan lopen. Daar zit een gigantische waterbron. Entree betaald en naar de springs gelopen waar het trail zou beginnen...en dan ontdekken dat de trail gesloten was... Dat hadden ze wel even mogen zeggen voordat we 19 dollar entree betaalde. Maar goed, niet getreurd. Na een koffie bij Starbucks en een heerlijk omelet bij Denny's kwamen we aan bij de oostkust van Florida bij Ormond Beach. En ik moet zeggen daar krijg je echt een vakantiegevoel van. De kap van de Mustang stond open, lekker muziekje erbij en rijden langs de kust. Er stonden prachtige huizen, de zee was prachtig en het was overal gezellig. Wat een heerlijke rit.

Na anderhalf uur kwamen we aan in St Augustine en terwijl we over de leeuwenbrug aankwamen rijden zagen we het fort van de Spanjaarden al liggen. Het zag er on-Amerikaans uit dus we waren nieuwsgierig.  Na het parkeren van de auto zijn we gaan lopen en kwamen we in het autovrije centrum waar we bijna struikelden over de zwervers, bedelaars en bedelende vrouwen die toevallig allemaal 3 maanden zwanger waren (stond op hun bordjes) Alsof Douwe Bob hier ook langs is geweest. Om de 15 meter werden we aangesproken door mensen die iets wilden verkopen en het hele centrum was één grote commerciële onderneming. Hoge prijzen en overal dezelfde winkels. Totaal niet wat wij ervan verwachtten. en 6,5 dollar voor een koffie.........Uiteindelijk hebben we besloten niet te wachten op de lichtjesavond en naar huis te gaan. Jammer, maar zelfs Volendam is niet zo toeristisch als dit stadje.

We hebben 's avonds nog even een wasje gedraaid in de laundryroom in het hotel en morgen gaan we een flink stuk rijden richting Boca Raton.

Morgen gaan we nog een filmpje maken van vandaag.

Spolier alert: René gaat naar de kerk en krijgt absolutie en heeft nog een klein gesprek met God.

Dus.........................LATERSSSSSS