Costa Rica

23 januari 2024 - Limón, Costa Rica

Vandaag hebben we een excursie gemaakt op Costa Rica. Tijdens het aanmeren van de boot hoosde het van de regen en dus voor de zekerheid droge kleding meegenomen. Toen we naar de bussen gingen was het gelukkig droog. We staan hier steeds weer verbaasd over de enorme gestructureerde operatie die dit elke keer met zich mee brengt.  Bijna 1000 mensen die met verschillende excursies gaan en allemaal op tijd ergens moeten zijn. En het loopt enorm soepel en iedereen is vrolijk en vriendelijk. Waanzinnig knap. Voor ons stond een comfortabele touringcar klaar die ons naar het  Veragua Rainforest zou brengen.  De weg was in het begin prima maar ging later over in een ongeasfalteerde kiezelpad. Onze nieren waren aan het einde van de rit behoorlijk door elkaar geschud. We hebben een stuk gelopen en informatie gehad over slangen kikkers en vlinders en over allerlei planten en bomen die hier voorkomen. Er leven hier aardig wat giftige dieren. Daarna zijn we met een soort kabeltram door de jungle gegaan en kon je ook een waterval bekijken. Mijn voeten zeiden dat ik beter een vlak stuk kon lopen en daar ook nog mooie foto's gemaakt. Na een best lekkere lunch zijn we de bus weer in gegaan en zijn we na een stuk rijden bij het Tortuguero canal aangekomen. Wat waren we opgelucht dat we heelhuids aangekomen waren. De buschauffeur had een hele bijzondere manier van rijden. Hij reed vanaf het rainforest bijna de hele weg in zijn eerste versnelling waarbij het toerental zo hoog opliep dat we verwachtten dat hij elk moment kon ontploffen. Het was echt bizar. Daarna racete hij met hoge snelheid naar de canals omdat we al aan de late kant waren waarbij we ook al met samengeknepen billen zaten. Aangekomen bij het canal voeren we met een soort rondvaart boot het water op. Al heel snel kwamen we een luiaard tegen, verschillende apen, een leguaan en vogels tegen. Helaas zat dit onderdeel aan het eind van de dag en omdat we op tijd terug moesten zijn bij de boot werd dit programma ingekort. Jammer want dit had ik wel uren kunnen doen. Er was zoveel te zien. Helaas had ook deze bestuurder geen enkele stuurmanskunst en had hij twee standen in het gaspedaal...snel of stoppen. Ik had het idee dat zijn vaarstijl er ook voor zorgde dat we geen krokodillen of toekans zagen. Waarschijnlijk kan men in Costa Rica niet rustig aan doen. Een groot compliment voor onze reisleidster die heel veel informatie gaf over het land en hoe de dingen hier gaan. Er is veel zorg voor het onderwijs, gezondheid en hrlaas veel werkeloosheid.  Het is geen goedkoop land en ook de benzine is duur. Al bij al een land waar ik best nog een keer naar toe zou willen gaan.

Terug bij de boot kregen we nog even een hoosbui over ons heen zodat we alsnog drijfnat op de boot terug kwamen. Het hoort allemaal bij de Costa Rica Experience zullen we maar zeggen.

Leuke dag gehad met hele mooie foto's.

Tot morgen allemaal

1. Frederique en Rein:
    24 januari 2024
    Leuk verhaal ! Costa Rica blijft een bijzonder land 😎 Op naar de volgende plek!

Jouw reactie