Het Panamakanaal

22 januari 2024 - Panamá, Panama

Het was gisteren een erg warme en drukkende dag dus om 9 uur 's avonds ging bij mij het kaarsje uit. Dat kwam goed uit want om 5 uur vanmorgen ging onze wekker af. Vandaag gingen we door de sluizen het Panamakanaal op en dat wilden we graag van het begin tot het einde meemaken.  Dus snel ontbijten en om 6 uur stonden wij op de boeg van het schip die normaal gesloten blijft voor publiek. De zon kwam op en langzaam voeren we richting de Aqua Clara Locks. Dit zijn de nieuwe sluizen in het kanaal omdat het schip iets te groot is voor de oude sluizen. Wel jammer want daar rijden langs de sluizen een soort locomotieven (ezels genaamd) die de schepen op de juiste plaats houden. In de nieuwe sluizen gebeurt dit met een soort sleepboten. Het is een langdurig proces om door de sluizen te gaan en HAL had keurig gezorgd voor frisdrank koffie en Panamabroodjes. Het was zeer indrukwekkend om mee te maken en alhoewel ik regelmatig bij de sluizen van Ijmuiden geweest ben was dit toch wel heel bijzonder. Hierna kwamen we op het kunstmatige " Lake Gatun", vanuit waar men allerlei excursies kan ondernemen. Even een stukje geschiedenis: Frankrijk heeft een eerste poging gedaan om een verbinding te maken tussen de Caraibische zee en de stille Oceaan. Dat heeft vele mensenlevens gekost en is niet gelukt. Daarna heeft Amerika het opgepakt en dat heeft geresulteerd in hoe het nu is.  Lake Gatun is gecreëerd om een enorme hoeveelheid water in een reservoir te hebben om de sluizen te laten functioneren. De sluizen zitten aan beide kanten van het meer. Het verschil met de zee en het meer bedraagt 25 meter. Een passage voor een cruiseschip als de Rotterdam kost 350.000 dollar. Maar probeer je eens voor te stellen dat je met een schip rond Zuid-Amerika moet varen dan zie je dat dit enorm veel brandstof en tijd kost. Dus de keus is dan snel gemaakt.

Na twee uur zijn we dezelfde weg weer teruggegaan en daarna nog even aangelegd in Colon Panama. Helaas was tot laat het casino dicht dus Black jacken ging niet door. Dan maar vroeg naar bed want dat vroege opstaan hakt er wel in. Morgen naar de jungle van Costa Rica.

Jouw reactie