Met de trein

16 mei 2019 - Bryson City, North Carolina, Verenigde Staten

Vandaag zijn we met een nostalgische trein van Bryson City naar Natahala gereden. De Great Smoky Mountains Railway rijdt met verschillende treinen over verschillende routes en vandaag reed er dus een dieseltrein. Een vakantie zonder iets met treinen te doen is vreemd voor ons, dus vandaar deze rit. Een pittoresk stationnetje, een nostalgische trein en een prachtige omgeving maakte de dag compleet. De gemiddelde leeftijd van de reizigers lag ver boven het onze maar het is natuurlijk geen vakantieperiode. De dag begon wat fris, vandaar dat we een dicht rijtuig hadden geboekt. In de loop van de dag werd het warmer en verhuisden we naar een open rijtuig waar je ook veel meer zag van de omgeving. Door de bergen, langs mooie meren, een wilde rivier waar mensen aan het raften waren en entertainment aan boord; het was erg leuk om te doen. Aan het eind brachten we een bezoek aan het museum waar een gigantische modelspoorbaan stond. Erg leuk.

Het stadje Bryson City waar we nu drie nachten verblijven is een klein stadje dat zo in een film als decor kan fungeren. Iedereen kent elkaar, het is klein maar alles is er en de sheriff doet zowel meewerken aan de toeristische trein als toezicht houden op alles en iedereen. Wij werden ook direct aangesproken door hem toen wij al zoekende reden naar een parkeerplaats. Het is weer eens wat anders dan zo'n grote onpersoonlijke Amerikaans stad. Het valt mij op dat de mensen hier erg vriendelijk zijn. Niet omdat het moet, maar omdat ze het werkelijk leuk vinden dat mensen vanuit het buitenland hier komen. Want dat we buitenlanders zijn horen ze natuurlijk meteen (alhoewel ik toch redelijk Engels spreek). En wat echt opvalt zijn de hoeveelheid kerken. Op elke hoek staat er wel eentje. Iedereen is hier ook erg gelovig en ze lopen zelfs met t-shirts  met daarop Bijbelse teksten. En er wordt hier weinig drank geschonken...da's minder. Gelukkig heb ik mijn eigen whisky :)))))

1. Erik van der Gragt:
    16 mei 2019
    Geen moskeeën 😁
  2. Inge Lamers:
    16 mei 2019
    Nou je het zegt...Geen enkele islamiet
  3. Klaas Salverda:
    18 mei 2019
    Leuke verhalen gelezen van jullie tour door USA
    Hebben twee jaar terug gier ook rondtour gemaakt veel plezier in o.a. Nashville en Mephis
    Wij gaan volgende week beginnen aan onze roadtrip USA
  4. Inge:
    18 mei 2019
    Heerlijk Klaas. We wensen Jolanda en jou alvast een heerlijke vakantie. Heel veel plezier en rust lekker uit!