The end of the show

25 januari 2023

Vanmorgen heb ik voor de laatste keer thee op bed gekregen en gaan we nog een keer rustig ontbijten met een omelet.  Er wordt elke dag omgeroepen wat voor activiteiten er zijn door de Nederlandse activiteiten manager Karlein en vandaag wordt er een presentatie gegeven over hoe het er achter de schermen aan toe gaat. En daar waren we nu echt nieuwgierig naar en dus zijn we erheen gegaan.  Ook nu zat het world stage mudje vol. Maar reuze interessant. Er werd verteld over het elke nacht vers bakken van al het brood, over hoeveel eten er aan boord gebracht werd bij aanvang cruise, hoe het water verwarmd wordt door de gigantische motoren en hoe het water dat gedronken kan worden uit de kraan gezuiverd wordt uit zeewater. Zelfs het toiletsysteem werd uitgelegd met maar 1 liter water per spoelbeurt. Natuurlijk is het niet de meest schone manier van reizen maar er wordt veel gerecycled en ze doen hun best om het allemaal milieuvriendelijk aan te pakken. In de middag heb ik nog even in de zon gezeten maar de wind stak op en het werd snel koeler. Tijd om de tassen in te pakken want die moeten vanavond op de gang gezet worden zodat ze morgen meteen van het schip kunnen en klaar voor ons staan in de terminal.

Op deze laatste avond werden er nog prijzen verloot onder mensen die bij de shows wat gekocht hadden en ik had er zelfs twee dus vol goede hoop stonden we te wachten op de trekking... totdat ik links en rechts van me dames zag staan met complete ritsen met lootjes. Ik weet niet voor hoeveel ze gekocht hadden maar de uitslag laat zich raden. Ik ben kennelijk gelukkig in de liefde😄

De reis zit er bijna op en we hebben genoten.  Van het schip, van de havens, van de excursies maar vooral van het in de watten worden gelegd door het immer vriendelijke en attente personeel. Geen moeite is te groot,  ze lachen allemaal en er valt geen enkel onvertogen woord. Hun hele dag staat in het teken van de klant en ze werken zich werkelijk uit de naad. Omdat wij ook in dienstverlening werken kan ik alleen maar zeggen dat ik hier echt wel van geleerd heb. En dat er meer mensen van kunnen leren. Ik ga voorstellen dat alle collega's een weekje aan boord van HAL mee gaan varen voor een cursus klantvriendelijk handelen ;)))

Liefs Rene en Inge

1. Rein en frederique:
    26 januari 2023
    Leuk, interessante verhalen Goede terugreis naar NL !
  2. Annelies Piets:
    26 januari 2023
    Leuk om mee te reizen met jullie reis dmv je blog, goede terugreis 😘