Sint Maarten

19 januari 2023

Sint Maarten is een eiland dat iets groter is dan Terschelling. Het was heel vroeger van Spanje maar nadat ze geen interesse meer hadden voor kleinere eilanden hebben Frankrijk en Nederland het onderling verdeeld in 1648. Het Franse deel is ietsje groter. Het is hier drukker met cruiseschepen.  De Aida Luna lag er al en vlak na ons kwam the Wonder of the Seas...het grootste schip op dit moment.  De Rotterdam lijkt er een kleintje bij. Maar wij zouden er nooit op willen mee gaan. Te groot, te massaal en te veel onrustig. Tevreden keken we naar ons eigen " bootje " toen we uitstapten.  Er stonden bussen klaar om ons te vervoeren voor de excursie de top 10 het beste van Sint Maarten. En dat is een aanrader!

De chauffeur van de grote bus vertelde honderduit over het eiland en zijn gewoonten, overgoten met een flinke dosis humor. Op verschillende punten konden we even uitstappen en foto's nemen of bleef hij staan zodat we iets rustig konden bekijken. Allemaal heel gemoedelijk...niemand die boos werd en niemand die ongeduldig was. Wat een heerlijke mentaliteit.  Hierna stopten we in Marigold,  de hoofstad van het Franse deel waar we konden gaan winkelen.  Nu voelden we al een tijdje een miezerbuitje...daar ging het los.  We waren drijfnat.  Maar zo snel als het kwam ging het ook weer weg en bij de volgende stop Moha beach was het alweer opgedroogd.  Moha beach is het beroemde strand waar de vliegtuigen laag overvliegen zodat de badgasten gezandstraald worden. In Sint Maarten noemen ze het crazy beach. Helaas geen grote jets maar toch twee vliegtuigen gezien. Hierna nog een paar mooie uitzichtpunten gezien en waren we rond kwart voor 1 weer bij de boot. De excursie heeft 4 uur geduurd en was echt waar voor je geld. Mocht je een taxi willen naar de stad Philipsburg dan kost dat 3 dollar en een watertaxi voor heen en terug 7 dollar. In het havengebied kan je officiële taxfree winkels vinden.

We hebben nog even wat boodschappen gedaan en zelfs een erg fleurig Caribisch shirt gekocht voor rené.  Deze man zit vol verrassingen deze vakantie....

In de middag hebben we niet zoveel gedaan. Na een lunch in de lido markt heb ik lekker op het balkon gezeten en af en toe gekeken naar de enorme mensenstroom die terug kwam van het eiland. Er liggen inmiddels 6 schepen!  Mijn boek is inmiddels uit en die laat ik achter in de bibliotheek.  Je kunt hier ( engelse) boeken lenen maar er is ook een kast met ruilboeken waaronder ook meerdere Nederlandse.  Handig! We waren te laat met reserveren voor de Dining room en konden daar pas om 20.15 terecht.  Dat duurde te lang dus hebben we pizza gegeten bij de pizza corner. En zelfs die waren heerlijk vers gemaakt. Daarna koffie gedronken bij het Dutch grand café.  Daar drink je de beste koffie van het hele schip. Je kan er heerlijk zitten en de bediening staat onder leiding een zeer sympathieke Nederlandse jongen. Een van onze favoriete plekjes en dat geldt voor meerdere Nedelanders.  We blijven toch chauvinistisch;)....