St thomas

18 januari 2023

Na heerlijk geslapen te hebben zijn we rustig opgestaan,hebben gezond ontbeten en daarna zijn we richting de hoofstad van St Thomas gelopen,  Charlotte Amelie. Het eiland heeft een rijke geschiedenis en is een groot deel van Denemarken geweest vandaar dat de hoofstad destijds naar hun koningin vernoemd is. Er wonen ongeveer 42000 inwoners op 80 m2 en er liggen een paar dode vulkanen op het eiland.  Sinds 1917 hoort het bij amerika alhoewel ze er links rijden.

Ik moet even zeggen dat ik het heel knap vindt hoe ze met zo'n lel van een boot de haven in manoeuvreren.  Op dit eiland werd achteruit ingeparkeerd en dat ging foutloos. Laatst nog een filmpje gezien van de Epic en zag ik dat het ook anders kan. Maar hier lagen nog best veel kleine bootjes die dan toch nog even voorlangs willen...best spannend

Omdat het een belastingvrij eiland is zou het leuk moeten zijn om te shoppen. Ja...als je geld hebt. Overal zie je juwelierszaken. Ongeveer 80 procent van alle winkels. We zijn gaan lopen langs het water maar dat was best pittig in de warmte. Het centrum is niet groot en we waren er snel doorheen. Het geheel is behoorlijk toeristisch. De kabelbaan hebben we niet gedaan omdat we hem veel hoger hadden verwacht. Het leek ons de moeite niet. Ik denk dat als je een excursie wilt doen dat dit misschien een goed eiland daarvoor is. Voor de terugweg hebben we toch maar een taxi terug genomen. Blij dat we ons paspoort bij ons hadden want er werd goed gecontroleerd.  Dat geeft ook een veilig gevoel. Hierdoor waren we op tijd terug en omdat het zonnetje eindelijk uitbundig scheen ben ik lekker op het zondek gaan liggen en rene heeft liggen nadenken over zijn zonden ;)

In de avond hebben we eenvoudig gegeten in de lido markt en hebben we een komische film gekeken in bed met wat cocktails erbij. Morgen vroeg op voor onze eerste excursie.