St Kiits and Nevis

23 januari 2023

Het laatste eiland dat we hebben bezocht is st Kitts and Nevis. Dit eiland ligt slechts 10 km van st Eustachius en is 168 km2 groot. Het hoort bij het gemene best en de hoofdstad is Basseterre. Hier hebben we excursie geboekt om met een treintje over het eiland te rijden. Tijdens de voorbereidingen heb ik snel deze excursie geboekt uit angst dat er geen plaats meer zou zijn, maar we gaan met velen. De ene helft begint met een treinreis en de andere rijdt met de bus een stuk over het eiland naar het keerpunt van de trein. Onze chauffeur en reisleider was Omar die ons van alles vertelde over het eiland. Na drie kwartier kwamen we aan bij het keerpunt en hoorden we het treintje al in de verte aankomen. Na het wisselen van de passagiers gingen we met de trein naar Basseterre terug. Dit spoorlijnen werd gebruikt voor het vervoer van rietsuiker in vroegere tijden en suiker benodigt geen comfort.  Nou dat was te merken. Goed vasthouden tijdens de reis was geen overbodige luxe maar een leuke reis was het wel. Petje af voor de dames die tijdens de rit ons, ondanks het geschud, voorzagen van drankjes met rum. De hele weg was er een gids die vertelde over het landschap en de geschiedenis van het eiland en kwamen er folkloristische dansers in de wagens.  We zaten lekker bovenin en het zonnetje scheen volop. Aangekomen in Basseterre werden we netjes weer naar de haven gebracht. We hebben genoten!!

Bij de terminal, zoals bij de meeste havens, bevinden zich veel winkeltjes en hier is het werkelijk erg leuk om te winkelen. Naast de ruime keuze en de nette winkels zijn de prijzen geweldig. Zo duur als de souvenirs waren aan het begin van de trip in st Thomas,  zo goedkoop is het hier. Zeker de drank en de sigaretten.  Maar ook kleding en sieraden. Daarbij zijn de mensen erg vriendelijk en dat maakt dit eiland toch tot het favoriete eiland van onze trip.

Wij dachten dat we, als we een fles rum mee zouden nemen,  een corkfee zouden moeten betalen. Dat is dus niet zo. Je moet alleen de fles afgeven bij terugkomst en die kan je dan aan het eind van de cruise ophalen. Wisten we dus niet.

In de avond hebben we een wienerschnitzel gegeten in de dining room en afgesloten met een cappuccino en een schrobbelaar borrel in het dutch cafe. Daarna hebben we weer een paar dollars verdiend in het casino. Het was weer een heerlijke dag!

Liefs Rene en Inge.

1. Rein en frederique:
    23 januari 2023
    👍 Veel plezier Treintjes daar rijden dus wel op tijd?
  2. Inge:
    24 januari 2023
    Ja nou je het zegt....het comfort was bagger maar wel op tijd...hahahaha