Saint Lucia

22 januari 2023 - Castries, Saint Lucia

Er komt een ritme in onze dagen. Half acht wordt René wakker en gaat koffie drinken op het sun deck.  Dan neemt hij een kopje thee mee terug naar de kamer met een paar mini chocolade croissants en maakt mij wakker. Rond negen uur gaan we ontbijten en om ongeveer 10 uur zijn we klaar om iets te gaan doen.  Zo ook vandaag. We zijn al vroeg aangekomen op Sint Lucia en het ziet er gezellig uit ( op een paar stukjes industrie na). We besluiten te lopen naar het stadje en dat is toch langer dan gedacht. En dan valt het toch op hoe veel de eilanden van elkaar verschillen, vooral qua bevolking. Hier wordt je overal aangeklampt of je iets wilt kopen, of je een taxi wilt of een rondrit over het eiland. Er is hier weinig welvaart. Mensen verkopen op straat kleine beetjes waar zoals groente of fruit of wat huishoudelijke benodigdheden.  Een soort kofferbakmarkt.  Er zijn weinig winkels of ook die zijn klein. De straten zijn slecht onderhouden en de auto's lijken hier geen katalysator te hebben. Alhoewel de mensen heel vriendelijk zijn hebben we het wel redelijk snel gezien. We zien nergens iets waar we wat kunnen eten en drinken; we durven dat gewoon niet aan. Dus lopen we toch maar terug naar het schip terwijl het behoorlijk begint te regenen.  Als het gestopt is met regenen ben je door de warmte ook weer snel opgedroogd dat dan weer wel. Het is hier 29 graden.

Bij de cruise terminal is het een heel andere wereld.  Keurige winkels, schoon en overal gratis WiFi. Hier heb ik mooi sieraden gekocht. Na drie uur lopen waren we moe en zijn we op de boot wat gaan eten en heb ik in de middag lekker op het balkon gezeten.  We lopen trouwens wat af. Elke dag zitten we ver boven de 10000 stappen per dag en in totaal hebben we nu al ongeveer 170 kilometer gelopen deze vakantie. Om half vier vertrokken we uit de haven van Castries om langs de kuststrook rondom een stuk van het eiland te varen. We zagen in de verte dolfijnen en hadden een prachtig uitzicht op de pitons,  twee steile bergen op het eiland.  Het was erg mooi.

Het eten hebben we vandaag eenvoudig gehouden en daarna nog even het casino ingegaan. Morgen gaan we weer een excursie doen op het laatste eiland Sint Kitts 😪.