Martinique

20 januari 2023 - Martinique, Martinique

Martinique c'est ne pas magnifique...

We waren vroeger dan verwacht in Fort de France in Martinique. Toch hebben we rustig ontbeten en zijn om ongeveer kwart over 10 van boord gegaan. Er kwam veel lawaai uit de haven en het bleek dat er een stakingsbijeenkomst aan de gang was. De watertaxi e.d. gingen niet en even waren we bang dat onze bus richting de Jardin de Balata niet reed maar die ging wel....we moesten hem alleen nog even vinden. En dat was niet eenvoudig.  Engels spreken ze hier totaal niet. Gelukkig spreken wij wel iets Frans maar niet als er tegengestelde uitleg komt.  We hebben wel 10 mensen gesproken voordat we eindelijk de bushalte vonden en een kaartje hadden gekocht. En dan begint het wachten....

Ze zouden om het half uur rijden maar na een uur kwam er pas eentje. Dan sta je daar in de hitte. De paar minuten rijden bleek 25 minuten te zijn maar hij stopte wel voor de deur van de tuin.  Het is een tuin met exotische planten en bomen en dat klopte ook wel. Mooi onderhouden met hier en daar een vogel. Maar zo lyrisch als op TripAdvisor waren we niet. Het was mooi dat wel. Na anderhalf uur waren we klaar, hebben we nog kolibries gezien en zochten we de bus weer op. En wachten....wachten...wachten... ook deze bus zou om het half uur rijden....maar een caraibisch halfuur is anders...die duurt iets langer. Ondertussen stonden er meerdere mensen van de boot en zelfs de rockband van Hal stond te wachten.  Na anderhalf uur kwam hij dan eindelijk. We waren blij dat de boot pas laat weg ging want anders zou je toch flink de zenuwen krijgen. In 10 minuten liepen we terug naar de boot waar we even gerelaxed hebben waarna we gingen eten in de diningroom.  Gisteren konden we daar niet reserveren en dachten we dat het vol was. Maar goed om te weten dat 40 procent gereserveerd kan worden en dat 60 procent altijd vrij is voor inloop.

In de avond wilden we om 8 uur naar de standup comedian en waren we om half 8 daar zodat we op tijd waren. De zaal zat compleet vol. Helaas dus. Het was niet onze dag zeg maar. Deze avond is het oranjeavond en het is leuk om te zien dat bijna de helft van de mensen in het oranje is of oranje accessoires heeft. We hebben nog een cocktail gedronken en we hebben helaas de oranjeparty niet gehaald. Voor aanvang lagen we al in bed...;))))