Indrukkendwekkend

24 mei 2019 - Natchez, Mississippi, Verenigde Staten

Whitney Plantage

Gisteren zijn we vertrokken uit New Orleans op weg naar Memphis. Onderweg zullen we nog een hotel nemen maar die moet nog worden geboekt dus we hebben alle vrijheid om te doen wat ons leuk lijkt.

Wat wel op het programma stond was een bezoek en een rondleiding op Whitney Plantage. Een voormalig katoen en suikerriet plantage.

We waren ruim op tijd (de tour begon om 1200 uur) dus genoeg tijd om de kleine expositie van foto’s te bekijken en wat water te kopen. De rondleiding was immers buiten en het was een graad of…..36.

Om 12 uur werden we verzameld en kregen we de tour over de plantage. Een indrukwekkende tour moet ik zeggen. Onze gids vertelde met veel overtuiging en bevlogenheid over het leven van de slaven op de plantage in de 19e eeuw.

Heel veel interessante informatie en zeker voor mij heel wat nieuwe informatie.

Waar de meeste van ons wellicht denken dat slavernij in de basis met racisme te maken heeft hebben het mis. Wij dus ook. Slavernij is het gevolg van economische beslissingen van voornamelijk rijke Duitse en Franse families die in de USA geld wilden verdienen en die daarvoor goedkoop personeel nodig hadden. Om deze reden is slavernij ontstaan.

Mocht je in de buurt zijn is dit zeker een MUST DO. Whitney Plantage.

Om 1400 was het voor ons tijd om verder te gaan en reden wij door naar Natchez. Een slapend stadje 150 km noordelijker. Hier hebben we een mooi hotelletje waar we zojuist heerlijk ontbeten hebben. De tassen zijn ingepakt en met een tussenstop gaan we nu door naar Memphis alwaar Elvis ons op Zondag verwacht op de koffie en waar we zaterdagavond naar een baseball wedstrijd gaan.

Wordt vervolgd.

Inge en René